Domkirken og Barnas Hus Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk Profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • MyKid
    • Bildekarusell
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir

​​At et barn blir møtt på en god måte mener vi er avgjørende for at det skal utvikle evne til å sette seg inn i andres situasjon, og å utvikle empati.

​​Gode hverdagsmøter

Målet vårt er at barna skal bli sett, lyttet til, respektert og selv være med å utforme og påvirke sin hverdag i barnehagen. At et barn blir møtt på en god måte mener vi er avgjørende for at det skal utvikle evne til å sette seg inn i andres situasjon, og å utvikle empati.

Vi legger stor vekt på at hverdagen skal preges av gode møter. Gode møter barna i mellom, mellom barna og de som jobber i barnehagen, mellom personalet og foreldrene.

​Alle barna i barnehagen får i oppstarten sin faste kontaktperson blant personalet.
​Dette skal skape trygghet og sikre at hvert barn blir sett, satt pris på og får bidra med sitt. Kontaktpersonen går aktivt inn for å bli kjent med barnet og har hovedansvar for kontakten med barnets foreldre.

Alle barn skal få virke med

​Barn i norske barnehager har rett til medvirkning i egen hverdag i barnehagen. Vi arbeider med å finne gode måter å ivareta dette på. Medvirkning handler om å la hvert enkelt barn få komme til orde og delta aktivt i hverdagen i samspill med andre barn og voksne. Vi legger vekt på å ha omsorg og tid til hvert enkelt barn. Samtidig handler medvirkning om forpliktelser og ansvar i forhold til det fellesskapet man er en del av.

​Barnehagen skal framstå som en demokratisk organisasjon. Å ivareta alle barn på en best mulig måte er spennende og utfordrende for oss som arbeider i barnehagen. Noen barn er mer aktive og tar mer initiativ enn andre, men vi må huske på at i Domkirken og Barnas Hus barnehage skal alle barn få virke med, uansett hvilke personlige forutsetninger de kommer med til barnehagen. Klarer vi å realisere dette kan vi skape et mangfold og en god barnehage for ansatte, foreldre og barn. 

Fysisk miljø

​Barn lærer best gjennom samspill med andre barn. De lærer i møte med noe nytt, noe annet enn det de kjenner fra før og i møte med de ulike menneskene i disse møtene. Det fysiske miljøet med de rammene det har, har stor innvirkning på barns læring. Så barns møte med utstyr, materiell og rekvisitter i hverdagen i barnehagen vil påvirke kvaliteten, ikke alene men sammen med barn og voksne. Alle i barnehagen har ansvar for å legge til rette for gode lekearenaer både ute og inne. Legge til rette for at gode møter finner sted igjennom hverdagen og at de kan inspirere til samspill og utforsking.
Språkutvikling
​​For å styrke barnets språkutvikling er voksnes beviste holdninger til språk en viktig faktor. Arbeidet med språk videreføres gjennom godt utarbeidede rutiner for høytlesning og valg av bøker, språkgrupper, sangstunder og gjennom vårt nye satsingsområde, det fysiske miljø. Hvilken betydning har det fysiske miljø for barns språkutvikling og hvordan kan vi tilrettelegge avdelingene våre med tanke på gode muligheter for læring i samspill og lek.

Les gjerne Skrivesenterets artikler om vår satsing på bøker og språkutvikling:
​En lesende barnehage
​Bøkenes verden ga inspirasjon til skriving

​Barns trivsel – voksnes ansvar 

​Gjennom holdningsskapende arbeid og i samarbeid med barnas hjem, skal vi i barnehagen skape et trygt, inkluderende og stimulerende barnehagemiljø som forebygger mobbing. Barnehagen skal fremme positive handlinger og arbeide for at uønskede samhandlingsmønstre ikke utvikler seg eller fester seg
Ferdigheter som selvfølelse, empati, prososial adferd, selvhevdelse og selvkontroll vil ha betydning for barnets opplevelse av fellesskapet. Personalet blir viktige veiledere for barna i sin utvikling av de forskjellige ferdighetene, og i våre barnehager er vi spesielt oppmerksomme på dette.

​Personalet tar med erfaringer fra hverdagen inn i refleksjon på forskjellige møtearenaer, med mål om at det skal gi en pedagogisk innsikt hos den enkelte, og på den måten øke kompetansen i hele personalet. Sosial kompetanse handler om å lykkes i å omgås andre. Inkludering i et fellesskap, vennskap og lek med jevnaldrende vil styrke barnas sosiale og personlige utvikling. Arbeid med å utvikle barns sosial kompetanse er også viktig både som forebygging, og for å stoppe mobbing. 
Picture
​Åpningstid: 07.15 - 16.30
​
Styrer: 
Lillian Reberg
917 55 060 | lr@asylselskapet.no
​​Barnas Hus:
​
Guttorms gt. 4
7030 Trondheim
Hurre: 917 82 515 
GS@asylselskapet.no

Brum: 913 32 759
​NS@asylselskapet.no
Domkirken:
​
Strindvegen 18
​7051 Trondheim
​469 58 294 
​domkirken-bhg@asylselskapet.no
Solsikken: 916 21 407 DSM@asylselskapet.no
Regnbuen: 414 51 920  DST@asylselskapet.no
Picture

Picture
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk Profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • MyKid
    • Bildekarusell
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir